Arkadaşlar Merhaba
Bu Yazdığım Yazı Asla Buradaki Hocalarımızın Tahminlerine Saygısızlık Anlamında Değildir Kendi Görüşümdür
Sinan Hocamdan Rica Ettim Beni Kırmadı
Kendisine Teşekkürlerimi Sunuyorum
Jeat Streamler(Jet Akımlar) Bize Neyi Anlatıyor?
Jet Akımlar 300 Mb yada Hectopascal Yani 9166 metrede troposferde esen ve hava kütlelerini taşıyan coriolis etkisiyle esen Rüzgarlardır.
Jet akımlar gün değiştirme çizgisinde aşağı-yukarı yani sibirya-alaska arası bir noktada birleşip tekrar sapan rüzgarlardır
Gün değiştirme çizgisinde kuzeye saparak polar özelliğini kazanan jet akımlar, değişken jet akımları ile birlikte deve hörgücü oluşturup batıdan soğuya sürüklenir.
Mesela;
Bir yere sıcak karakterli jet akım ılık hava taşıyorsa, onun üstünden savrulan jet akım hemen yan tarafına soğuk karakterli jet hava taşır ve atmosferik dolaşım devam eder.
Ancak yaz aylarında sıcak hava dalgası yaşayan coğrafyalar da ise havanın genleşmesinden dolayı kapasite artar, bu yüzden kış aylarında soğuk karakterli jet akımlar o bölgelerde daha çok ısrarcı olur.
Fizik kanunudur Soğuk hava,sıcak havanın içine
Peki modeller neden istediğimiz sistemleri
Göstermiyor?
Bu sene örnek verecek olursak
İspanyanın kuzeydoğusu ile
Fransa-Almanya hattı boyunca çok kuvvetli sıcak hava dalgaları görüldü.
Buda şu demek olur ki oralarda hava genleşti ve kış aylarında dolum kapasitesi arttı.
Dolum kapasitesi artan yerlere jet akımlar daha çok isabet eder.böylece fransa-almanya hattı boyunca kış boyu soğuk hava dalgaları daha fazla olacak sonucu doğurmaktadır.
Türkiyede ise sıcak hava dalgaları ağustos ayının başında etkili oldu.buda demek olur ki türkiyede soğuk jet akımları ocak sonu şubatta arttıracak.şu an bazı polar karakterli jet streamlar cılız soğuk hava kütleleri taşısa da bu kütleler yerde birikecek kadar soğutucu seviyede değil
Yine 10-14 aralık arası polar kökenli iskandinavya üzerinden sarkacak, gittikçe zayıflayacak gibi görünen bir soğuk jet akımı var.fakat iç kesimler dışında kar yapacak potansiyelde değil.
Bu sene yaz aylarını kıyı kesimler serin ve ılık geçirdiği için, kış aylarında derin alçak basınç oluşturacak hava parselleri kapasitesi artmadı bu yüzden dikkat edin alçak basınçlar yer seviyesinde oluşmakta zorlanıyor.
hint okyanusu ve kızıldenizde nispeten soğuk olduğu için hava büzüşüyor.oralardan genleşecek bir alçak basıncın izlanda alçak basıncını tutmasıda zorlaşıyor,Doğu akdeniz gezici alçak basıncı kuzeydeki soğugu çekecek kadar genleşemiyor.
Bu yüzden de jet akımlar aşağı seviyelere,kıyılarda kar oluşturacak kadar kuvvetli bir akım taşıyamıyor.sıcaklık farkı ne kadar yüksek olursa jet akım o kadar hızlı eser.
Kızıldeniz normalden sıcak olursa jet akım türkiye üstünden kuvvetli eserek kızıldenizin bulunduğu sahayı soğutmaya çalışır,kızıldeniz normal ısısında ise yada normalden daha soğuksa jet akımın şiddeti hafifler.
Örneğin;kızıldenizin güneyi ekvatoral bir döngüden ısınıp,ocak ayında dahi kuzeyinide ısıtmaya çalışırsa jet akımlar güçlenir ve türkiye üstünden israil-mısıra doğru eserek oralarda bile kar yağışına neden olabilir